keskiviikko 21. maaliskuuta 2012

Kaksinaismoraalia ja tekijänoikeuksia


Silloin tällöin kuulee puhuttavan tekijänoikeuksista flodejen yhteydessä. Onko väärin kopioida netistä löydettyjä ASCII-teoksia IRCiin? Onko laitonta esittää muiden tekemiä flodeja blogissa? Onko väärin matkia videopelien hahmoja tai teletekstifestivaalin teosta?

Lautakulttuurin edustajien keskustelu tekijänoikeuksista jo sinänsä hyvin ironista. Kun käytämme jonkun muun tekemää kuvaa postatessamme laudalle, tuskin ajattelemmekaan tekijänoikeuksia. Kun taas joku taas varastaa kunnioittamamme taiteilijan tekemän teoksen tai oman teoksemme, saatamme hermostua.

Tosin yleisesti anot ovat täpinöissään, kun jotakin heidän luomaansa käytetään. Kukapa ei nauttisi siitä, että näkee toisten käyttävän omaa meemiään?* Flodejen kanssa ollaan kuitenkin yleensä oltu tässä suhteessa vähän kriittisempiä. Ehkä meemit on tehty yleiseen käyttöön, ja flodeja ei niinkään. Tähän perustunee myös flodekulttuurin kirjoittamaton sääntö jättää tietyt varatut väriyhdistelmät ja flodemeemit rauhaan, ellei itse ole niiden kehittäjä. Toisaalta tietyt yleisemmät flodehokemat tai -pastet ovat kuitenkin hyvinkin public domain. Flodevarkauksia tapahtuu tuon tuostakin. Floodajahan on jo valmiiksi tietyssä mielessä lainsuojaton, miksei hän siis tekisi myös tekijänoikeusrikkomuksia?

Kuitenkin kun taideteos varastetaan jostakin muualta kuin toiselta anolta, ei tähän tavallisesti suhtauduta yhtä negatiivisesti. Esimerkiksi marioflodeja ei yleisesti ottaen tuomita tekijänoikeusrikkomuksena, eikä toki ole syytäkään: tässä on periaatteessa kyse aivan uudesta teoksesta, vaikka se olisikin kopioitu tarkasti mallin perusteella. Teletekstifestivaalien teosten kopiointi taas saattaa jakaa mielipiteitä vahvastikin, ovathan teletekstitaiteilijat tavallaan flodetaiteilijoiden kollegoita. Toisaalta näiden teosten siirtäminen IRC-ympäristöön on kuitenkin myös eräänlainen kulttuuriteko.

Floden kopiointiin IRCistä liittyy vielä sekin mielenkiintoinen aspekti, että flode on tietynlaista viestintää. Ellei julkisesta viestintäkanavasta saisi ottaa kuvakaappauksia tai IRCissä toisteltuja sanomia esittää blogissaan, olisi tällainen rajoitus ristiriidassa tiettyjen perusoikeuksien kanssa. Saahan kadullakin vapaasti kuvata kameralla, ja jopa yksityisiä puhelinkeskustelujakin nauhoittaa. Toisaalta vaikkapa konsertissa ei yleisesti ottaen saa kuvata ilman tapahtumanjärjestäjän ja esittäjän lupaa. IRC-kanavaa tuskin kuitenkaan voidaan pitää pelkkänä flodeartistien areenana.

Silti flodeteoskin on taideteos, ja periaatteessa siihen kyllä pätee tekijänoikeus siinä missä mihin tahansa muuhunkin teokseen. Tästä huolimatta flodevarkauksien suhteen pätee sama neuvo kuin anonyymissä IRCissä muutenkin: älä ota sitä liian vakavasti. Harva kuitenkaan tietää, kuka teoksen alun perin teki.

Flodetekijänoikeuksien valmiiksikin hankalaa ongelmaa vaikeuttaakin lisäksi juuri se, että elämme anonyymissä maailmassa. Kun sekä tekijänoikeuden omistaja ja teoksen varastaja on tuntematon, meillä on käsissämme melkoinen soppa...


* trek11 ei nauti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti