sunnuntai 22. heinäkuuta 2012

Helpommin sanottu kuin flodettu

Flodesta on viime aikoina puhuttu !kuvalaudalla oikeastaan enemmän kuin koskaan, siitä on tullut anoille osa arkipäivää. Floden vastustajille siitä on tullut pakollinen paha, johon on vain parhaansa mukaan sopeuduttava. Floden ystäville siitä on tullut yhä kiinteämpi osa elämää. Flodeen neutraalisti suhtautuvienkin on ollut lähes pakko ottaa jonkilainen kanta asiaan, ja monet heistä ovat kokeilleet flodea itsekin.

Floden arkipäiväistyminen on näkynyt myös hutiloidun paskafloden ja merkityksettömän floden määrän suurena nousuna. Ehkä flode on monelle rutiini, jolla ei ole sen suurempaa tarkoitusta ja johon ei jaksata erityisesti panostaa. Flodekulttuurin kärkinimien poissaolo on silmiinpistävää.

Kärkinimillä tarkoitan tässä sekä laadukasta taidetta (kuten hienoa flodeartia tai ASCIIta) floodaavia flodereita että tunnettuja, samaa flodea toistavia nimettyjä flodereita. Afasia-ano ja Juden-teoksen floodaaja ovat ainoita selkeitä nimettyjä floodaajia. !kuvisanimella autistisia ja aktiivisia floodaajia toki on: Yui-autisti ja Patsuli-floodaaja voitaneen laskea jonkinlaisiksi tämän kanavan flodekulttuurin keulakuviksi. Kaikki mainitut flodet ovat kuitenkin jo kokeneet huippukohtansa, joskin niillä on toki mahdollisuus nousta uuteen kukoistukseen. Vuodet 2011 ja 2012 eivät ole tuottaneet montakaan aktiivista, tunnettua floodaajaa. Toki on varmasti aktiivisia floodaajia, jotka vaihtavat flodensa teemaa jatkuvasti, eivätkä näin ollen erotu massasta. Tämäkin perustyö on tärkeää. SeeU-floodaaja lienee uusin aktiivisesti samaa sanomaa floodaava !kuvis-floderi, ja edustaa myös jonkinlaista animefloodaajien invaasiota !kuvalaudalle. Tämä onkin ollut yksi vuoden 2012 hallitsevista flodeilmiöistä.

Joka tapauksessa flodemaailma eroaa nykyään vuodesta 2009 selkeitten flodekulttuurin kärkinimien määrässä, floodaajien yhteistyön määrässä sekä jonkin verran floden laadussa. Kaksi ensimmäistä muutosta eivät sinänsä ole fataaleja, ne edustavat vain tyylin ja kulttuurin muutosta flodessa. Sen sijaan laadun rapistumisesta pitää olla hiukan huolissaan. Paskaflode ei saisi arkipäiväistyä liikaa, ja flodekulturistien pitäisi puheiden sijasta kilpailla teoksillaan. Hyviä teoksia on toki ollut !kuvalaudalla ja flodekanavalla viime aikoinakin jonkin verran, mutta tällä floden ja floodajien määrällä olisi potentiaalia parempaankin. Katsokaa vaikka joulukuun 2011 flodeja.

Flodekulttuuri ei ehkä kaipaa uusia nimekkäitä floodaajia, mutta se kaipaa piristystä, hyviä ideoita ja kauniita teoksia. Arkipäiväistyminen pitää flodekeskustelun määrän kasvun lisäksi nähdä mahdollisuutena tuottaa lisää laatuflodea.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti