sunnuntai 1. heinäkuuta 2012

Kuoleva flode

Onko flodekulttuuri kuolemassa, ja onko flode katoava taiteenlaji?

Useat flodeanalyytikot näyttävät olevan sitä mieltä, ettei flode ainakaan tällä hetkellä ole taiteenmuotona kovinkaan korkealla tasolla. Mielipiteet tilanteen vakavuudesta kuitenkin eroavat toisistaan.

Suurimmat puristit ovat luonnollisestikin sitä mieltä, että vain syksyn 2009 flode oli täydellisen hyvää flodea. Se oli kuitenkin vain sitä flodea, mihin alun perin totuimme. Nykyflodessa on toki monia aidosti huonojakin piirteitä, mutta jossain määrin kyse on myös kapeakatseisuudesta. Floden on annettava muuttua tilanteen mukaan.

Luonnollisesti on silti huolestuttavaa, että floodaajien välistä kaunista yhteistyötä tai varsinaista taideflodea näkyy nykyään melko vähän. ASCII-floden kulta-ajat ovat historiaa ja floodaajien välillä vallitseva yhteisöllisyys on syksyn 2009 kaukaisia muistoja.

Toisaalta modejen ja flodekulturistien välillä ei enää ole yhtä suurta vastakkainasettelua kuin aikaisemmin. Tarkoitan tällä sitä, että vuonna 2009 modejakin vastaan suunnatun floden saattoi jossakin mielessä sanoa olevan taidetta. Nykyään taas näkee yhä useammin silkkaa paskaflodea, jonka ei voi sanoa kuuluvan flodekulttuurin piiriin lainkaan.

Toisaalta taas vuoden 2009 jälkeen nähtiin enenevissä määrin kehitystä myös taidefloden saralla. Taideflodea ei yleisesti ottaen ole tarkoitettu häriköinniksi eikä kannanotoksi, teokset on tehty ihailtaviksi.

Jossakin määrin floden kahtiajako siis on nykyään ehkä selkeämpi kuin floden alkuaikoina, jolloin boldatun taustavärillisen kannanottoja sisältävän floden määrä oli suuri ja floodaajat toimivat yhtenäisenä rintamana modeja vastaan.

Voisi väittää, että flodelle omistautuminen ja autistisuus on laskenut, mutta !kuvisanimen menoa katsellessa ymmärtää, ettei näin ole. Myös hiljattain tapahtunut koko yön kestänyt flode oli oiva osoitus siitä, että floodaajat odottavat yhä mahdollisuutta flodeen.

Silti floodaajien yhteistyötä ja kauniita pikku teoksia voisi olla enemmän. On useita osoituksia siitä, että Wobotti ei tapa flodea, joten botti on vain tekosyy floodaamattomuudelle. Taidefloodaajat lienevät myös jossakin määrin laiskoja, ja ehkä inspiraatio on hukassa; todennäköisesti näemme taas taideteosten paluun kun sopiva aika koittaa.

Flodekulttuuri ei ole kuollut, mutta se kaipaa jonkinlaista tekohengitystä. Keinoja tähän on useita. !kuvalauta.flood on tarjonnut välillä pienissä määrin floodaajille yhteisöllisyyttä, mutta kanavaa voisi hyödyntää vielä paljon tehokkaammin. Toivon myös flodekirjan ilmestyessään herättävän ajatuksia ja ideoita.

Flodekulttuurin tarina on toivon mukaan ennemminkin vasta aluillaan kuin loppumetreillään. Koska autistitkin ennen pitkää kuitenkin kaipaavat jotakin uutta samojen vanhojen juttujen ohelle, kehotankin floodaajia käyttämään luovuuttaan. Esimerkiksi erikoismerkkifloden ja värienkäytön alalla lienee vielä useita tutkimattomia alueita, jotka vain odottavat testaamistaan. Flodekanava on olemassa juuri uusien juttujen kokeilua varten.

Vaikka tässä kirjoitelmassa hiukan flodea kritisoinkin, tein sen vain taidefloden vähyyden osalta. Yleisesti ottaen flodea kyllä !kuviksella riittää, ja tämä niin sanottu perusflode on myös tärkeää ja arvokasta (paitsi silloin, kun se on täyttä paskaa, kuten viimeaikaiset vihaflodet). Kaikessa ei aina tarvitse olla mitään uutta tai hienoa. Silti monet taidefloden muodot odottavat vielä löytäjäänsä, joten ei muuta kuin rohkeasti tutkimusmatkalle uusien flodejen maailmaan!


P.S. Syksylle 2012 on suunnitteilla IRC:ssä/webissä toteutettava flodeseminaari, joka sekin toivottavasti osaltaan piristää flodekulttuuria. Tästä lisätietoja lähiaikoina.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti