lauantai 2. huhtikuuta 2011

Lopeta jo, et oo yhtään hauska

Toivon, ettei kukaan ole koskaan tosissaan sanonut minulle otsikon lausetta. Vitsinä tai ironisena heittona se voi jossakin tapauksessa toimia, mutta jos joku tosissaan pyytää minua lopettamaan floden tai luulee, että yritän viihdyttää, hän on pahemmin ulalla kuin höyrypannun kanssa tunteja viettänyt trek.

Myönnän, että palkkiflode, ASCII-flode ja muu niin sanottu taideflode on jossakin määrin luotu viihdyttämään yleisöä. Kuinka joku silti voisi kuvitella, että keskustelun sekaan yllättäen purskahtava OON KYL KOVA -tyyppinen flode olisi luotu viihdyttämään anoja. Tietämättömille voin kertoa, että näin ei todellakaan ole. Flode on flodea, sitä tehdään usein vain floden vuoksi. Sille, joka ei ole kokenut floden huumaa, on varmasti täysin käsittämätöntä, että flodean usein pelkästään flodefiiliksen itsensä vuoksi.

Kirjailija on epäonnistunut, ellei suuri yleisö pidä hänen kirjastaan, eikä elokuvan käsikirjoittajan voi sanoa tehneen hyvää työtä, jos leffan juoni on kaikkien mielestä täysi floppi. Mutta minun työssäni asia on eri tavalla: minä en todellakaan ole epäonnistunut, jos anoyleisö pitää flodeani paskana ja epäviihdyttävänä. Yhtä hyvällä syyllä voisi mennä seuraamaan tehtaan liukuhihnalla työskentelevän ihmisen työtä ja sanoa sitten päivän päätteeksi, että olipa paskaa viihdettä.

Jos minun elämäni tarkoitus olisi olla hauska tyyppi tai hyvä jätkä, en todellakaan tuhlaisi enää minuuttiakaan !kuvalaudalla, vaan olisin ihan jossakin muualla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti