keskiviikko 29. kesäkuuta 2011

Sairas trekkis


Asperger on Ylilaudan ja !kuvalaudan suuri muoti-ilmiö, ja trekkiskin on ilman muuta tällainen autisti. Leikki sikseen, en minä heijaa tuolissani (anteeksi että tuhoan fantasianne) eikä minulla ole merkittäviä vaikeuksia kirjallisessa tai suullisessa ulosannissani, niinkuin useilla autisteilla on. Mieleltäni terve en silti varmasti ole. Yllä olevassa kuvassa onkin kuvattu meikäläiselle varsin sopiva persoonallisuushäiriö, nimittäin eristäytyvä persoonallisuus, F60.1.

1. Olen tunteellisesti köyhä, se on aivan selvä asia. En esimerkiksi tunne mitään kiintymystä "anoydeihin" enkä kaipaa heidän kiintymystään.

2. Tunteiden ilmaisuni on vakavasti rajoittunutta, miksipä muuten turvautuisin flodeen?

3. Tämäkin sopii kuin nyrkki silmään. Flodean mielelläni yksin.

4. On selvää, ettei trekeillä ole läheisiä suhteita tai kiinnostusta sellaisiin.

5. En osaa ottaa vastaan sen paremmin kehuja kuin kritiikkiäkään normaalilla tavalla, ja olen myös hyvin pitkälti välinpitämätön kummankin suhteen. Floden huumassa tuskin edes näkee muuta kuin oman tulvansa, eikä yleisöä oikeastaan edes ole olemassa.

6. Flode on minulle ainoa mielihyvää tuottava aktiviteetti, ja tämäkin pätee vain ajoittain.

7. Selvä todiste seiskakohdalle: flode.

8. Elän omassa pienessä roolipelissäni, ja tässähän minä juuri nyt harrastan itsetutkiskelua eli introspektiota.

9. Obsessiotyttöjen perään voi joskus pilanpäiten itkeä, mutta vain pilanpäiten. Muut ihmiset eivät minua pahemmin kiinnosta, eivät seksuaalisessa eivätkä muussakaan mielessä.

2 kommenttia:

  1. wikipedia diagnoosit...

    VastaaPoista
  2. Et taida ymmärtää, että tuo on aivan yleisesti käytetty ja maailman terveysorganisaation hyväksymä ICD-10 -luokitus, ei siis sinänsä mitään Wikipedia-tietoa.

    Kokonaan toinen juttu on tietenkin se, että diagnoosin tekijän pitäisi aina olla ammattilainen. Joka tapauksessa noista kohdista tarvitsisi täyttyä vain neljä, minulla toteutuvat kaikki yhdeksän.

    VastaaPoista